انواع کالیپرهای ترمز
کالیپرهای ترمز دارای دو نوع اصلی هستند: شناور ، ثابت(کشویی) و نیمه شناور
کالیپرهای ترمز شناور
حرکت کالیپرهای ترمز شناور یک حرکت ورود و خروجی است. این نوع کالیپر ترمز حداکثر دارای دو پیستون در قسمت داخلی صفحه دیسک خود هستند، پیستون بعد از فشار دادن پدال ترمز، کل کالیپر را فشرده میکند. به کمک لنتهای ترمز باعث ایجاد اصطکاک در هر طرف صفحه دیسک میشود.
کالیپر های ترمز نیمه شناور
در کالیپر های نیمه شناور براکت مجموعه کالیپر بر روی فلنج ثابت بوده و پوسته در هنگام فشار روغن ترمز به پیستون با حرکت بر روی پین های راهنمای کالیپر به سمت مرکز دیسک موجب ایجاد اصطکاک و ترمز خودرو می شود.
کالیپرهای ترمز ثابت
کالیپر های ثابت به طور کلی حرکت نمیکنند و بر روی فلنج ثابت می باشند. کالیپرهای ثابت همچنین دارای پیستونهایی در هر دو طرف داخلی و خارجی صفحه دیسک هستند. معایب این نوع کالیپرهای ترمز قیمت بالای پیستونهای آنها است. برخی از کالیپرهای ثابت دارای بیش از دو پیستون در هر دو طرف خود هستند. هر صفحه دیسک در واقع میتواند چندین پیستون در اطراف خود باشد. اما این تنها در صورتی امکان پذیر است که صاحب ماشین بتواند هزینه های مربوط به آن را بر عهده بگیرد.
با توجه به اینکه کالیپر های ترمز جزئی از سیستم ایمنی ترمز می باشد لذا مستلزم دقت و کنترل دقیق و تست های ویژه در فرآیند تولید قطعات همچنین مونتاژ مجموعه می باشد، در این خصوص به کنترلها و تست های زیر در فرآیند تولید می توان اشاره کرد:
۱-تست سالت اسپری برای کنترل کیفیت پوشش قطعات
۲-کنترل دقیق ابعاد و تلرانسهای حساس قطعات مجموعه با مولتی گیج های مخصوص
۳-کنترل ۱۰۰% موردهای خاص قطعات مجموعه
۴- تست های عملکردی قطعات لاستیکی ( حرارتی، اثر روغن ترمز و ازن)
۵-تست دوام و عملکرد مجموعه در دمای محیط، دمای بالا و پائین
۶-تست مقاومت در برابر نفوذ آب
۷- تست صلبیت، استحکام و دوام در برابر فشار بالا
۸- تست های عملکردی گشتاور پسماند و جابجایی سیال و مقاومت لغزشی
۹- کنترل ظاهری مجموعه کالیپر
۱۰- تستهای نشتی ۱۰۰% در فشارهای پایین و فشار بالای هوا و خلاء مجموعه کالیپر
۱۱- تست آلتراسونیک توسط پیمانکار ریخته مجموعه کالیپر
۱۲- تست۱۰۰% پروفیل رینگ و دیسک مجموعه کالیپر
۱۳- تست یکپارچگی ساختار مجموعه در مقابل فشار بالا و پائین مجموعه
۱۴- تست استحکام سوراخ ورود روغن مجموعه کالیپر
۱۵- تست استحکام سوراخ محل پیچ هواگیری مجموعه کالیپر
۱۶- تست صلبیت، استحکام و دوام در برابر فشار بالا
۱۷- تست حرکت پیستون در دمای معمولی مجموعه کالیپر
۱۸- تست حرکت پیستون در دمای بالا ، پائین و دوام در برابر ارتعاش مجموعه
۱۹- تست مقاومت در برابر نفوذ آب، مقاومت به خوردگی و خوردگی به روغن ترمز
در کلیه محصولات این شرکت از استانداردهای ,NES,CHRYSLER,ISO,DIN,JASO …,IKSTD,KES,MES استفاده شده است.
کالیپر سیستم ترمز جلو خودرو پراید وانت
این کالیپر با قطر اسمی۴۸.۱ میلیمتر و از نوع شناور می باشد . جنس پوسته و براکت از جنس چدن نشکن است
|
|
کالیپر سیستم ترمز جلو خانواده تیبا
( تیبا، تیبا۲، کوئیک، ساینا)
این کالیپر با قطر اسمی ۵۴ میلیمتر از نوع کالیپرهای ترمز نیمه شناور می باشد خود محور و خود تنظیم می باشد. جنس پوسته و براکت از جنس چدن نشکن است
همچنین کالیپر تیبا طرح بهبود یافته به پیشنهاد کارشناسان مهندسی شرکت سمتکو طراحی، تکوین و نمونه سازی شد و پس از طی مراحل تست تائیدیه شرکت های مگاموتور و سایپا نهایتا بعنوان یک طرح کیفی در مقایسه با کالیپر های معمولی مورد تائید و استقبال شرکت خودروساز قرارگرفت و از سال ۱۳۹۸ در خط تولید انبوه شرکت سمتکو قرار دارد |
کالیپر ترمز تیبا طرح معمولی
|
|
کالیپر ترمز تیبا طرح بهبود یافته
|
|
کالیپر سیستم ترمز جلو خودرو پژو ۴۰۵
این کالیپر با قطر اسمی ۵۴ میلیمتر از نوع کالیپرهای ترمز نیمه شناور بوده و خود محور و خود تنظیم می باشد جنس پوسته و براکت از جنس چدن نشکن است
|
|
کالیپر ترمز جلو نیسان
کالیپر نیسان از نوع نیمه شناور تک پیستونی، خود محور و خود تنظیم می باشد. جنس پوسته و براکت از جنس چدن نشکن است و قطر اسمی کالیپر ۶۰ میلیمتر می باشد .
|
|
کالیپر ترمز جلو شاهین
مجموعه کالیپر شاهین با قطر سیلندر۵۷.۱۵Ø از نوع نیمه شناور تک پیستونی، خود محور و خود تنظیم می باشد. جنس پوسته و براکت از جنس چدن نشکن است
|
|
کالیپر سیستم ترمز جلو خودرو آفرود ارس ۲
مجموعه کالیپر با قطر سیلندر۵۱Ø از نوع ثابت چهار پیستونی می باشد. جنس پوسته و براکت از جنس چدن نشکن است
|
|
|