معرفی شرکت طراحی مهندسی سایپا

 

شرکت سمتکو نیز به عنوان شرکتی دانش محور و موثر در حوزه خودروسازی تلاش نموده است تا از این فرصت به دست آمده در راستای افزایش تولید، ارتقای کیفیت ، تعمیق هر چه بیشتر ساخت داخل قطعات و مجموعه ها بهره برده و با اجرای برنامه های جامع طراحی، مهندسی‌، تأمین و تولید، بتواند به سهم خود گامهای مهم و تأثیرگذاری را در این راستا بردارد.
این شرکت که یکی از پیشتازان عرصه طراحی و سازنده انواع مجموعه های فوق ایمنی در زمینه سیستمهای ترمز خودرویی می‌باشد، به عنوان بزرگترین تولیدکننده سیستمهای ترمز گروه خودروسازی سایپاشامل انواع کالیپر ترمز چرخ جلو، سیلندر ترمزچرخ عقب، مجموعه مستر و بوستر بوده و در عین حال با گروه خودروسازی ایران خودرو و برخی شرکتهای دیگر نیز قرارداد همکاری دارد.
شرکت سمتکو علاوه بر این، به عنوان یکی از شرکتهای کاملاً تخصصی و صاحب نام در زمینه ساخت انواع گیج ، جیگ و فیکسچرهای صنعتی در حال فعالیت و ارائه خدمات به سایر شرکتهای صنعتی می باشد.

 

 

سیاست‌های اصلی شرکت سمتکو

 

افزایش تولید:

میزان تولید همگن محصولات شرکت سمتکو در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته۷۴ درصد افزایش یافته و میزان فروش محصولات خودرویی نیز رشد بیشتر از ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

داخلی‌سازی قطعات استراتژیک:

با توجه به ظرفیت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، دانش فنی و سرمایه های انسانی شرکت سمتکو، برخی قطعات حساس که علاوه بر کمبود تامین کنندگان خارج از شرکت ، تاثیر به سزایی در کیفیت نهایی محصولات تولیدی شرکت نیز دارند با شناسایی و اولویت بندی مراحل ساخت، با کیفیتی بسیار بالا و حداقل ریسک در تامین، در داخل شرکت تولید می شود. از جمله مهم‌ترین قطعات می‌توان به پوسته مستر در مجموعه مستر بوستر اشاره کرد.

افزایش عمق ساخت داخل:

پیرو منویات مقام معظم رهبری، سیاستهای کلان کشور و در راستای تاکیدات مقام عالی وزارت، فعالیت های بسیار ارزشمندی در این حوزه صورت گرفته است. بر همین اساس، سمتکو به عنوان تنها شرکت تولیدی از استان آذربایحان شرقی است که توانسته در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل وزارت صمت، تفاهم نامه ای با شرکت سازه گستر سایپا به امضا برساند.
علاوه بر این در حال حاضر پروژه های ساخت داخل سه مجموعه تولیدی، شامل کالیپرهای عقب خودروی ۲۰۶ و کالیپرهای جلو و عقب یکی از خودروهای نظامی که در حال حاضر تقریبا به صورت ۱۰۰ درصد خرید خارجی صورت می گیرد، در مرحله طراحی و برنامه ریزی برای ساخت داخل است. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، دو مجموعه از قطعات اشاره شده، قبل از پایان سال به مرحله نهایی تولید می رسند.

توسعه سبد محصول:

شرکت سمتکو که از زیرمجموعه های شرکت سایپا است، علاوه بر تامین بخش اعظمی از مجموعه های مربوط به سیستم ترمز شرکت سایپا، فعالیت های جدیدی را نیز در راستای افزایش سبد محصول در همین مجموعه آغاز کرده است. از جمله موارد جدید برنامه ریزی شده در این شرکت می‌توان به سیلندر عقب تیبا ، کالیپر نیسان و شیر برنجی نیسان اشاره کرد.

توسعه مشتریان:

در راستای توسعه مشتریان نیز در سالجاری تولید محصولات ایران خودرویی از جمله کالیپرهای پژو ۴۰۵ که در چند سال گذشته، تولید آن در شرکت متوقف شده بود ، مجددا به چرخه تولید بازگشته و علاوه بر آن پروژه های تولید کالیپرهای جلو و عقب ۲۰۶ و جلو و عقب سمند شروع شده است. قرارداد تولید کالیپر جلوی۲۰۶ در مراحل نهایی و منتظر امضای طرفین است.
در همین راستا برای اولین بار علاوه بر شرکت‌های خودرو سازی سایپا و ایران خودرو ، با یکی از شرکت‌های سازنده خودروهای نظامی زیر مجموعه وزارت دفاع نیز پیگیری ها و مذاکرات لازم به عمل آمده و اولین قرارداد ساخت کالیپرهای جلوی یکی از خودروهای نظامی با طراحی و تکنولوژی پیشرفته تر از کالیپرهای خودروهای سواری به امضای طرفین رسیده است. نمونه اولیه این محصول مورد تایید قرار گرفته و تولید انبوه آن از بهمن ماه سالجاری آغاز می شود.

پیش به سوی صادرات:

علاوه بر اقدامات فوق، فعالیت هایی نیز در راستای صادرات در شرکت سمتکو در حال انجام است. نتیجه اقدامات صورت گرفته در حوزه صادرات در گزارش های آتی به صورت دقیق اعلام خواهد شد.

 

پروژه‌های اصلی تحقیق و توسعه

 

🔵 طراحی سیمولاتور ها و شبیه سازی اجزای اصلی و کلیدی محصولات و مکانیزم های آنها و تست مجموعه ها
🔵 گیج‌های الکترونیکی، بادی و اپتیکی
🔵 مدولاتور ABS
🔵 بوستر (MBA(Mechanical Brake Assist
🔵 بوستر دو دیافرا گمه
🔵 ترمز دستی( حالت پارک) کالیپر عقب
🔵 پروژه کالیپرهای عقب و جلوی پژو ۲۰۶ و سمند
🔵 دستگاه تست دینامومتری تست