‎توسعه پایدار ایران به کمک جهش تولید با حفظ محیط زیست

‎توسعه پایدار ایران به کمک جهش تولید با حفظ محیط زیست

‎۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه در ایران به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است و هر ساله شاهد شعارهایی برای این هفته بر اساس اولویت های کشور هستیم. امسال نیز هفته محیط زیست با شعار «جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران» گرامی داشته می شود.
‎توسعه پایدار بنا به تعریف، توسعه‌ای است که نیازهای امروز را بدون تاثیر و لطمه زدن به توانایی نسل‌های آتی در تامین نیازهایشان، تامین کند. این نوع از توسعه در حقیقت ایجاد تعادل میان توسعه و محیط‌ زیست است. توسعه پایدار تنها بر جنبه زیست ‌محیطی تمرکز ندارد بلکه به جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی آن هم توجه می‌کند. توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط‌ زیست است.
‎بر همین اساس یکی از وظایف بخش تولید در کنار رشد و جهش کمی و کیفی، توجه به جنبه های زیست محیطی است. خوشبختانه بیشتر فعالان عرصه تولید، دستی در این موضوع دارند. ایجاد فضای سبز، به روز رسانی تکنولوژی های تولید به منظور به حداقل رساندن آسیب ها به محیط زیست و شرکت در پروژه های مسئولیت اجتماعی در کنار فعالیت های تولیدی از جمله این موارد هستند.
‎امروزه تکنولوژی های سبز در حال جایگزین شدن با تکنولوژی هایی هستند که آسیب هایی به محیط زیست وارد می کرد. همچنین باید ضمن اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه، اعتبارات تخصیص یافته برای پاسداری از محیط زیست نیز افزایش یافته و مشوق های مناسبی برای صرفه جویی در استفاده از حامل های انرژی قرار داده شود و پیشگامی دولت در این زمینه نیز بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.
‎شرکت سمتکو نیز که در طول یک سال گذشته توانسته است با شکستن رکورد تولید طول تاریخ شرکت، رونق و جهشی شگرف در تولید محصولات خود را رقم بزند، الگوی توسعه بر اساس معیارهای زیست محیطی، فرهنگ سازی در این زمینه و افزایش بهره وری را در دستور کار خود قرار داده و جزو صنایعی است که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند و مسئولان شرکت قصد دارند تا با انجام برخی اقدامات دیگر ، به نوبه ی خود قدم های بیشتری را در بهبود محیط زیست بردارند.