نقش صنعت خودروسازی در جهش اقتصادی کشور

نقش صنعت خودروسازی در جهش اقتصادی کشور

خودروسازی یکی از شاخه های اصلی صنعت در جهان محسوب می شود. این صنعت بزرگ سهم قابل توجهی از اشتغال و اقتصاد ایران را نیز به خود اختصاص داده است. به طوری که شرکت های بزرگ خودروسازی به همراه شرکت های زیرمجموعه خود در یک سو و شرکت های خصوصی قطعه سازی و تولید کننده های مرتبط نیز در سمت دیگر این بخش عظیم اقتصادی قرار گرفته اند.
این سهم بزرگ از صنعت و اقتصاد کشور در این سال ها با تولید محصولات جدید، اهمیت به مراتب بیشتری پیدا کرده است. به خصوص اینکه بیشتر محصولات و قطعات خودرو نیز داخلی سازی شده و یا در حال داخلی سازی شدن هستند و وابستگی به تولیدکننده های خارجی روز به روز کمتر می شود. نمود بارز این موضوع را در تولید خودروهای جدید ملی می توان دید.
در این میان برخی از استان های کشور از جمله آذربایجان شرقی به عنوان قطب های صنعت خودروسازی و قطعه سازی محسوب می شوند. این استان ها نقش به سزایی در رشد این صنعت داشته و در زمینه داخلی سازی صنعت نیز پیشتاز هستند.
سمتکو نمونه ای از این شرکت هاست که توانسته است در زمینه تولید قطعات فوق ایمنی خودروهای تولید داخل، نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند. رکوردشکنی تولید در سال ۹۸ به همراه حضور در ۲ میز تعمیق ساخت داخل تنها بخشی از فعالیت های این شرکت بوده است. سمتکو در سال ۹۹ نیز به رکوردشکنی ادامه داده است و در سال جهش تولید سهم خود را برای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایفا می کند.
دهم تیرماه به عنوان روز ملی صنعت و معدن در ایران نامگذاری شده است. اگرچه این روز جشن تمام فعالان حوزه صنعت و معدن محسوب می شود اما برای شرکت هایی مانند سمتکو، یادآور وظیفه ای است که در قبال صنعت کشور دارند. وظیفه ای که بدون شک با همگرایی دولت و بخش خصوصی و حمایت های لازم به بهترین شکل ممکن ایفا خواهد شد. مسئولان اقتصادی، به ویژه مسئولان بخش صنعت و معدن می توانند با همفکری و همیاری یکدیگر و بخش خصوصی درصدد رفع مشکلات حال حاضر برآیند، چراکه برای حمایت از تولید، غیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت و پشتیبانی تعدادی از وزارتخانه‌های زیربنایی و اقتصادی نیز ضرورت دارد.